www.polmaratonkatowice.pl

Jogging - porady dla początkujących - www.polmaratonkatowice.pl

Jogging – porady dla początkujących

Wrzesień 29th, 2013

bieganie -poradyBieganie na długich dystansach, czyli jogging, to coraz bardziej popularna forma aktywności fizycznej, która ma coraz szerszą grupę zwolenników. Jeśli i Ty zamierzasz dołączyć do grona zapalonych biegaczy, powinieneś zapoznać się z kilkoma radami. Dzięki nim łatwiej będzie rozpocząć trening i odpowiednio się do niego przygotować.

Co warto wiedzieć na temat joggingu?

Bieganie nie wymaga wielkich nakładów finansowych, warto jednak zadbać o odpowiedni strój do joggingu. Na cieplejszą porę roku zalecana jest luźna bluza i podkoszulek, najlepiej z materiału wchłaniającego pot. Zimą sprawdzi się niezbyt gruby dres, pod który można założyć lżejszą odzież. Przyda się również czapka i rękawiczki.

Najważniejsze przy joggingu jest jednak odpowiednie obuwie. Ważna jest mocna i gruba podeszwa, która powinna tłumić wstrząsy występujące w czasie biegu. Buty do biegania muszą ponadto dobrze trzymać nogę, a szczególnie ważne są rejony pięty oraz ścięgna Achillesa. Ważny jest odpowiedni rozmiar buta. Kolejną ważną sprawą są odpowiednie skarpety ? muszą być one miękkie i dobrze wchłaniać pot.

Wiemy już, w czym biegać. Pozostaje jeszcze kwestia wyboru odpowiedniego miejsca do uprawiania joggingu. Najlepiej biegać po lesie lub po parku. Warto jednak zadbać o to, by na trasie biegu unikać asfaltowych powierzchni.

Technika biegania jest stosunkowo prosta. Należy się rozluźnić, wyprostować tułów, a głowę trzymać prosto. Podczas biegu należy lekko wychylić się do przodu. Ważnym elementem joggingu jest prawidłowe oddychanie, które powinno być głębokie, swobodne i łagodne.

Przed bieganiem warto zadbać o odpowiednią rozgrzewkę. Ważne są tu ćwiczenia rozciągające, skierowane przede wszystkim na mięśnie nóg oraz ramion. Ci, którzy zaczynają przygodę z joggingiem, powinni zacząć od krótszych dystansów, zaś trening ograniczyć do 2-3 dni w tygodniu. Zbyt forsowny program ćwiczeń nie jest zalecany początkującym biegaczom. Z czasem można wydłużać trasę, zwiększając jednocześnie tempo biegu. Mimo to nawet najbardziej zaawansowanym miłośnikom joggingu zaleca się robienie jedno- lub dwudniowych przerw pomiędzy biegami.